6 Gatti
Dormo e sorrido
di Kate Mc Bride   

Share

I sleep, I dream, I journey ...To a small painting, the Allegory of Happiness, almost missed in a corner of the Palazzo Strozzi. Bronzino, the poet, paints images on copper. Happiness in the center, a porcelain smooth female figure, dressed in pink and blue, holds a cornucopia of fruit. She is loved. Cupid tugs at her dress and wraps his arm possessively across her thighs. To either side, Justice and Prudence guard her. Justice holds a globe, Italy in the center.

The head of Justice is double-sided. The Roman god, Janus, looks away from Happiness and the face of a woman toward her. Janus, the Roman god of gates and doorways, the god of beginnings and endings. Time and Fortune kneel, lovingly gazing up at Happiness. Between them the enemies of Peace and the Wheel of Destiny lie defeated. Fame flies above her, just exiting the dream, sounding a trumpet alongside Glory who carries a crown garland made of laurel, ready to be placed on the head of Happiness. In my sleep, I smile.

 

Traduzione:


Dormo, sogno, viaggio… fino ad un piccolo quadro, l'"Allegoria della Felicità", che mi è quasi sfuggito in un angolo di Palazzo Strozzi. Bronzino, il poeta, dipinge su rame. La Felicità è al centro, una figura femminile  liscia come porcellana, coperta di rosa e blu, porta con se una cornucopia di frutti. E' amata. Cupido si aggrappa al suo drappo e avvolge possessivamente il braccio intorno alle sue gambe.. Ai suoi lati rispettivamente la Giustizia e la Prudenza la proteggono. La Giustizia ha un globo in mano, l'Italia è al centro. La testa della Giustizia ha un doppio volto. Il dio Romano Giano, guarda dal lato opposto alla Felicità, mentre un volto femminile è rivolto verso di lei. Giano il dio romano dei varchi e gli ingressi, il dio degli approdi e delle conclusioni. Il Tempo e la Fortuna si inginocchiano, rivolgendo uno sguardo amorevole alla Felicità. Fra di loro i nemici della Pace e la Ruota del Destino, giacciono vinti. La Fama le vola al di sopra,  a rendere il sogno più emozionante, suonando una tromba accanto alla  Gloria, che porta una ghirlanda di alloro, pronta ad essere deposta sulla testa della Felicità.
E, nel sonno - mentre dormo,  io sorrido.

 

 

 

Share